VISSEN MET VADER – JAN HIDDING Bekroonde uitgave! Een van de mooiste Nederlandse bibliofiele boeken uit 2007.
voor RECENSIE klik hier
voor BEKRONING klik hier
Tekeningen Joost Veerkamp

Bibiliofiel boek, handgebonden, handgedrukt, handgezet, op de pers genummerd door Jaap Schipper. Uitgave: De Statenhofpers, 2007. Formaat: 19 x 25,5. Japanse bindwijze, door Frans den Breejen. Oplage 100 gewone exemplaren en twintig exemplaren in doos met bijlage. Uitverkocht. Laatste prijs: €95,-

Opmerkingen over het boek:
Jon van den Berg (zie ook bij reacties, hieronder): Strakke, sobere uitvoering. Mooi, want ondersteunend aan de sobere schrijfstijl en het sombere verhaal. Ik had, denk ik, geëxperimenteerd met kleur van de tekst. Alleen zwart accentueert heel fraai het uitgeklede en beklemmende proza. Een donkere zeeblauwe of algengroene uitvoering van de titel op de titelpagina had wellicht een extra accent, en een zekere diepgang gegeven. En de kleur symboliseert, als een onheilsbode, de diepte van het wachtende water.
 
Mooi gebruik van de effecten van melkpapier. De vignetten doen het hier goed op. Er zit veel beweging in en ze tonen de strijd van de jongen, als voorbode van zijn naderende doodsstrijd.
Kijktip: houd alleen het binnenwerk vast, zonder het melkpapier, laat beide melkpapieren bladen openvallen en kijk dan eens naar de vignetten: links fietst de jongen naar je toe, rechts fietst hij van je weg. Fantastisch, wat een beweging! Een nog beklemmender beeld was geweest: op het eerste melkpapieren blad een vignet van de fietsende vader van voren gezien, zelfverzekerd rechtop. Hierdoor wordt het contrast met de zwoegende jongen op het laatste melkpapieren blad nog groter, en de ongelijkheid nog pijnlijker.
 
Dan die tekeningen; ook al zo mooi. Met op alle prenten de dorre boom, levenloos, als stille getuige. De boom op de prent t.o. pagina 17 is van een ontroerende schoonheid.
De vogels op de prenten t.o. pagina 7, 9, 11, 13 en 15 illustreren het verhaal niet alleen, ze vertellen het op hun geheel eigen wijze. Goed gevonden; heel subtiel. Sowieso leuk dat Veerkamp vogels gebruikt, omdat hij eens vertelde dat hij nooit levende wezens op zijn architectuurprenten wilde afbeelden.
Prachtig dat je niet de zoon ziet vallen t.o. pagina 13, maar de vogel (Icarus, volgens Jaap Schpper). En dat t.o. pagina 15 niet de vader doorgaat, maar de andere vogel (Daedalus, volgens Jaap Schipper). In mijn ogen is het dan een modern variant op de Griekse mythe, want in dit geval waarschuwt de vader zijn zoon niet voor het gevaar en is de zoon niet hoogmoedig. Maar Schipper kent zijn klassieken! De verwijzing en ook het citaat van Werumeus Buning zijn goed gekozen. Dit staat namelijk ook in de Griekse mythe beschreven: “Daedalus en Icarus werden gezien door iemand terwijl hij met trillende hengel vissen ving, en door een herder die leunde op z'n stok en door een boer die leunde op z'n ploegstaart. Die waren verbaasd en geloofden dat zij die de hemel kunnen doorklieven, goden zijn.”
Waarom is ervoor gekozen de twee eerste en twee laatste prenten niet in te plakken maar te drukken? Zit daar iets achter? Plakken is toch wel mooi. Het maakt het boek levendig.
 
Het enige minpuntje over het boek is dat er geen aparte nummering is aangebracht voor de luxe editie, als onderscheid van de gewone, en dat de luxe editie blijkbaar wordt gevormd door de nummers 101 t/m 120. Merkwaardig! Is dat niemand opgevallen? Daar moet je dan verzamelaar voor zijn. Eigenlijk zou je die discipline moeten toevoegen aan het rijtje auteur, drukker/uitgever en kunstenaar. Als ideale testlezer aan de ontwerptafel van het bibliofiele boek. Want de verzamelaar kijkt weer vanuit een ander perspectief. Om met ontwerper Anton Beeke, afgelopen zaterdag in Het Parool geïnterviewd over zijn verzameling van ruim 2000 klerenhangers, te spreken (ingekorte tekst): ?Wisten jullie dat verzamelen heel belangrijk is? Het geeft mensen een kijkrichting. Iemand verzamelt bijvoorbeeld kandelaars. Hij heeft er vijf. Dan ineens twaalf, hij wordt kritischer. Hij begint er steeds meer vanaf te weten. Hij wordt wat. Hij ís iets, naast accountant. Door fixatie betekent hij wat. Dat is punt één. Het tweede punt is dat hij begint te kijken als een fotograaf.? Dit minpuntje was de verzamelaar niet ontgaan. 
Antiquariaat Aioloz: "Een schitterend kleinood."
Jan Keijser (Ned. ver. voor Boekdrukkunst): "Navrant verhaal, drie maanden geleden gelezen, wil niet meer uit mijn hoofd."
J. K. Ploos van Amstel: "Ik heb genoten van het vehaal van Hidding. Een prachtuitgave met vignettten van Joost Veerkamp, van wie ik een fan ben."
Anton de Goede, VPRO RADIO (DE AVONDEN) "Om met witte handschoenen aan te pakken." Ik wil die Jan Hidding voor de radio zijn verhaal horen voorlezen. Op 6 december 2007, radio 6, na 20.00 uur, om precies te zijn.NB: http://www.vpro.nl/programma/deavonden/
achteraf via de site te beluisteren 
of podcast 
Indien u De Avonden in zijn geheel wilt Podcasten, dus de drie uur totaal, dan kopieert u de volgende URL naar uw Postcastreader (zoals iTunes of IPodder):
 http://www.vpro.nl/avondentotaal
Jan Hardeveldt: "Het verhaal zojuist gelezen. Vind het van een ontroerende eenvoud. Word er weemoedig van."
Anja Mulder: "Ik kreeg er kippevel van.
"Prof. Dr. Mr. Frank van den Ingh: "Prachtig, ingetogen."
"Max Kisman (grafisch kunstenaar): "Ik ben voor dit boek naar de boekenbeurs gekomen."
Jon van den Berg: "Zojuist heb ik op de site van de VPRO Jan Hidding zijn verhaal horen voorlezen. Prachtig! On-ge-lo-fe-lijk, wat een verhaal. Elke zin is hartverscheurend en bouwt op naar een huiveringwekkend einde, dat nog dramatischer is dan gedacht."
Albert Siebelink: "Vissen met vader ontvangen. Prachtige miniaturen, zeer mooi ingewerkt, gedrukt en gebonden. En mooi bizar verhaal."
Remco Schade:"Mooi boek!"
Paul Lucassen:
"Nou, de winterdepressie is binnen hoor.

Edoch.

Ik moet constateren dat van het door U aangekondigde Vrolijke Karakter bitter weinig is terug te vinden, omdat:
A) alles, in meer dan een opzicht, in ernstig zwart-wit is
B) ondanks uw bijdrage, uw naam op de rug van het boek geheel ontbreekt !
C) het Boek der Boeken zo uit is !
D) ik niet anders kan dan concluderen dat ik zowel prenten als text "onontkoombaar" (bepaald niet te verwarren met het commentaar over de zich schrijver noemende, immer uitdeiende, meneer van "dat boek dat nu eenmaal geschreven moest worden"), droevig stemmend, beklemmend en tegelijk woest indringend vind.

Vrolijk is achterhaald en kreeg vandaag een nieuwe betekenis.
Kortom, gruwelijk goed; een Veerkamp waardig. Dat er maar veel van dit fraais mag volgen."
"Jochem van Geest:" De volledige overgave in verhaal en sfeertekeningen. Mooier dan Over Luiken. Iedere bladzijde is een ingelijst plaatje. Deze manier van binden is nieuw voor mij.Een bijzonder boek, tot in de puntjes verzorgd. Waarom zo'n kleine oplage?"